Tuesday, May 5, 2009

Tips Bagi Ibu Yang Berkerjaya

MENYEDIAKAN SARAPAN
* Sediakan sarapan ringkas seperti roti dan telur hancur,jempu2 dan lempeng.
*paling tidak goreng makanan sejuk beku seperti jejari ketam,sosej,kentang.burger

Sepanjang dah duduk ngan parents, ni tak pernah sekali pun aku buat breakfast ... teruk betul kan!!

PENYEDIAAN MAKAN MALAM
* pastikan smeua bahan masakan disediakan lebih awal- Kupas bawang,kisar cili kering,daging atau ayam yang telah dinyahbeku *sebaik2nya beli makanan mentah segar setiap kali memasak *masak nasik terlebih dahulu. selpeas tu baru masak makanan yg lain

Ini pun sama, total up dah 18 bulan aku tak sediakan apa-apa untuk beckham..bad jer aku as wife

MENGOSOK PAKAIAN
*gosok pakaian sendiri,suami serta anak2 yg bersekolah untuk kegunaan seminggu pada hari hujung minggu.
* semburkan pakaian menggunakan cecair khas atau pelembut pakaian
*gantung pakaian bergosok td di tempat gantung khas supaya tidak berkedut dihimpit baju yang banyak.

Hmm ni mungkin tuah aku..beckham gosok baju sendiri, aku pulak ikut dan jer..tak berdisplin.

MENGEMAS RUMAH
*sapu dan kemas barang2 bersepah setiap hari
*kemas rumah setelah anak tidur untuk memudahkan kerja
*Hujung minggu- vakum dan mop setiap ruang rumah, tukar cadar,cuci bilik air serta lap habuk.

Bila kami balik umah kami, baru ar kami kemas umah, if not aku dok goyang kaki jer tak buat apa apa pun..teruk kan??

MENCUCI PAKAIAN
*Jika pakaian banyak,cuci pakaian di pertengahan minggu- kalau sikit cuci hujung minggu je, *cuci pakaian waktu malam dan sidai awal pagi sebelum pergi kerja
* sebaik pakaian kering, terus lipat agar tidak berkedut akibat lama terbiar dlm bakul.

Lalalala..again sumer bukan aku yang buat.. balik umah sendiri seminggu sekali jer aku buat.. tu pun bukan byk..isk isk isk..

MENDIDIK ANAK
*dedahkan buku dan kad imbasan sejak anak kecil
* jangan halang anak menconteng sebab sbb kreativiti itu tiada batasan.-tapi pastikan mereka conteng atas kertas dan bukannya didinding.
* sejam sekali pastikan anak membelek buku sekolah,buku cerita atau komik utk menggalakkan pembacaan.

Hmm yang ni aku bangga..memang aku dok ajar ayra flash card tuh

* tips ni aku dapat dari sini...
* Kalian camner? dare to share??

No comments: