Wednesday, May 6, 2009

Perkembangan Merangkak

Soalan:
Doktor, adakah seseorang bayi yang mengengsot tetapi tidak merangkak merupakan satu kebiasaan di dalam tumbesaran bayi? Saya berasa agak bimbang kalau-kalau keadaan ini akan memberikan kesan negatif terhadap perkembangan fizikal dan mental bayi tersebut?

Jawapan:
*Mengengsot
Merangkak adalah cara pergerakan yang utama pada bayi sebelum mereka mula berjalan - kebiasaannya mula dipelajari pada enam bulan kedua.
Pada masa yang sama, bayi belajar duduk sendiri untuk jangka masa yang lama. Proses pembelajaran ini berlaku secara beransur-ansur.
Proses ini lazimnya mencapai tahap sepenuhnya ketika bayi berumur sembilan hingga 10 bulan.
Sebelum seseorang bayi itu boleh merangkak, ia boleh mencari kaedah-kaedah lain untuk pergerakannya.
Bagi kebanyakan bayi, creeping atau bergerak di atas perut sebelum boleh merangkak, selalunya berlaku sekitar umur mereka tujuh bulan.
Bayi-bayi juga tahu mereka boleh bergerak jauh dengan hanya berguling (rolling) dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
Bayi juga boleh bergerak ke depan dengan hanya mengunakan tangan dan siku mereka sambil kedua-dua kakinya lurus di belakang.
Bayi juga boleh bergerak sambil duduk dengan menarik menggunakan satu atau kedua-dua tangan yang dinamakan mengengsot (bottom shuffling). Daripada perspektif bayi, cara ini ada beberapa kelebihannya dari merangkak - ia boleh membebaskan satu tangan. Ia juga memberikan jarak penglihatan yang lebih baik dan, bayi sudah dalam posisi duduk bila sampai ke destinasinya.
Kelebihan seperti ini memberikan alternatif yang lebih mudah dan menjadi pilihan kepada sesetengah bayi sehinggakan mereka langsung tidak merangkak dan terus belajar berdiri dan berjalan.
Ini satu fenomena yang normal dan tidak perlu dikhuatiri akan membawa kepada masalah koordinasi (penyelarasan) dan sebagainya.
Bayi-bayi mempelajari kemahiran pada tahap dan masa yang berbeza, ada yang cepat daripada yang lain.
Jika bayi tidak menunjukkan apa-apa minat untuk bergerak sama ada merangkak, mengengsot, meniarap dan sebagainya serta tidak menunjukkan koordinasi tangan dan kaki yang baik atau, kurang menggunakan tangan dan kaki dengan sama apabila mencapai peringkat umur setahun, maka bayi itu perlu diperiksa oleh doktor. Harus juga diingat bahawa bayi yang lahir tidak cukup bulan (pramatang) mungkin mencapai tempoh ini dalam masa yang lebih lewat berbanding rakan-rakan mereka yang dilahirkan dengan normal sembilan bulan.
Jawapan disediakan oleh Pakar Perunding Pediatrik (Kanak-kanak), Dr. Mohd. Nazir Abu Bakar.
Sumber:Utusan Malaysia


  • Ayra lom merangkak, tapi dia menjulur guna perut laju bukan main.. so not to worry kan???
  • Ayra lom mangun berdiri tapi dia cuba2 tarik kain/kaki/tepi sofa untuk bangun

2 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

nuha pun lom merangkak..aku tak heran sebab mak aku ckp aku dulu tak merangkak pun...ngesot guna punggung..nuha skang dah lama leh duduk..aku dulu lambat jalan..18bulan baru jalan..my hubby pun sama...hikss..so not to worry...

tulip said...

nabil pun belum merangkak, mengesot je laju. bagus juga info ni.
duduk pun tak berapa betul lagi masih guna tangan untuk jadi penahan.